Nood honden forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Nood honden forum

Voor als het HF forum eraf ligt.


Je bent niet ingelogd. Log in of registreer je

Zo trots op mijn jongens!

5 plaatsers

Ga naar beneden  Bericht [Pagina 1 van 1]

1Zo trots op mijn jongens! Empty Zo trots op mijn jongens! vr okt 16 2020, 22:30

Fotogravinnetje

Fotogravinnetje
Admin

Elco is als jonge hond nog weleens fors onderuit geschoffeld door een andere puberhond. Dat gebeurde nog een paar keer en toen besloot Elco dat hij andere honden maar beter kon aanblaffen en op ze af moest rennen. Natuurlijk zijn er dat flink mee aan de slag gegaan, maar als we hem net weer zo ver hadden dat hij niet zo idioot deed, kwam er weer een hond een punt bij hem maken.
Dit jaar hebben we ActiveLife (van cbdoggy/aminocalm) gegeven om te zien wat dat zou doen. Al snel zagen we dat Elco beter bereikbaar was buiten, minder de hele omgeving in de gaten hield en dus ook beter nieuw gedrag kon leren. De oefeningen die we steeds al deden, begonnen opeens effect te hebben. Na 5 maanden ActiveLife zijn we daar mee gestopt: Elco had het niet meer nodig om bereikbaar te blijven, de lijn bleef opwaarts gaan.
Gait reageerde vaak ook heftig op andere honden als Elco begon te blaffen. Vooral sinds hij een jaar of twee was. Natuurlijk zijn we met hem ook aan de slag gegaan. En nu Elco een stuk kalmer blijft, heeft Gait ook de enkele keer dat Elco begint te blaffen, niet zo erg de neiging met om ook uit z'n stekker te gaan. Een paar honden blijven ze lastig vinden, maar dat is wederzijds.

Vandaag was het eigenlijk best druk op De Zaag. Dus er werd best veel van Elco gevraagd. Eerst al twee honden, die ook wel graag terugreageren. Elco focuste zich op z'n bal en Gait bleef ook rustig. Die andere twee honden passeerden op een paar meter afstand zonder gedoe. Yes!

Vervolgens liepen we achter een nog vrij jonge labrador, waar ze eerder ook flink op reageren, maar de laatste keren konden we elkaar al redelijk goed passeren, wel op meters afstand, zonder gedoe. Alleen was er nu niet zo veel ruimte om elkaar te ontwijken. Dus we liepen op twee a drie meter afstand langs, labrador netjes in zit. Elco legde z'n focus volledig op mij, terwijl m'n man met de bal achter ons liep, en ook Gait besloot mee te lopen alsof er geen jonge reu vlakbij zat. Feestje!

Nog weer verderop ontmoetten we Foxy, een leuk buitenlandertje, waarmee het eigenlijk altijd al wel goed ging, en waarmee Gait even lekker gerend heeft. Maar toen we vroegen of hij mee kwam, kwam hij even vrolijk weer met ons meelopen. En Elco? Die had even gesnuffeld, zonder te blaffen en wilde toen wel graag de bal. Keurig!

Foxy was nog nauwelijks doorgelopen of de volgende hond kwam er al aan. Gait gedroeg zich perfect en Elco heeft 2 keer een blaf gegeven om te waarschuwen dat hij met rust gelaten wilde worden, wat die andere hond ook direct deed. Haar energie was iets te intens voor Elco. Toch netjes gedaan.

Normaal zou Elco's emmertje nu echt al volledig overlopen, dus we waren al heel blij met hoe het ging. Maar helaas was het gewoon echt heel erg druk, dus op de weg terug kwamen we nóg een labrador tegen. Nu konden we wel uitwijken, maar die lab vond Elco en Gait ok well interessant, dus die kwam toch, in alle rust, even snuffelen. Gait vond dat wel gezellig en Elco kan ook even snuffelen, om vervolgens liever door te spelen met de bal. Wow!

Alleen jammer dat we vlakbij huis uiteindelijk nog witte herder Eran op afstand zagen. Elco heeft al een hekel aan die hond sinds Eran 10 weken was, en ook Gait moet hem echt niet. Dus dat werd een koor van geblaf en gegrom, waar ze zowaar bijna direct weer uit te halen waren: oh, bij hem gelden dezelfde regels ook? Oke!

Ik ben zo trots op hoe ver ze allebei gekomen zijn in hun gedrag naar andere honden toe. Gait die meestal nu andere reuen liever negeert dan op ze af te vliegen en tegen zeer te grommen. Elco die nu kiest voor de bal, zelfs als de bal pas in zicht komt na het passeren van een andere hond, en daarbij niet meer compleet over z'n theewater raakt én z'n grenzen op assertieve wijze weer aan te geven

2Zo trots op mijn jongens! Empty Re: Zo trots op mijn jongens! za okt 17 2020, 07:50

twinkeltje

twinkeltje
Admin

Wat mooi dat het zo verbetering kan geven hopelijk zet het zich door is voor alle kanten fijner Zo trots op mijn jongens! 925371725

https://twinkeltje.actieforum.com

3Zo trots op mijn jongens! Empty Re: Zo trots op mijn jongens! za okt 17 2020, 07:54

Teckeltoos

Teckeltoos

Je mag trots op je hondjes wezen maar ook heel trots op jezelf. Een hond ongewenst gedrag afleren is een zaak van engelengeduld en doorzettingsvermogen. Complimenten hoor.

4Zo trots op mijn jongens! Empty Re: Zo trots op mijn jongens! za okt 17 2020, 09:50

Mo Tsi Tsi

Mo Tsi Tsi

Hartstikke fijn toch, verder wat Toos zegt, heerlijk genieten. Hier ook eentje die niet meer uit haar dak gaat bij iedere klapkaak.

5Zo trots op mijn jongens! Empty Re: Zo trots op mijn jongens! za okt 17 2020, 19:04

ranetje



Geweldig.
Mooi opgelost met training en goede hulp

Gesponsorde inhoud



Terug naar boven  Bericht [Pagina 1 van 1]

Soortgelijke onderwerpen

-

» Mijn kereltje
» operatie hond van mijn moeder

Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum